با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ سوالات درس دوازده اجتماعی ششم ابتدایی (شوکوفایی فرهنگ و هنر در دوره صفویه)
زیارت عاشورا

سوالات درس دوازده اجتماعی  ششم ابتدایی

1 . در اوایل قرن دهم ، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران چگونه بود ؟ اوضاع نابسامان بود ؛ حکومت قدرتمندی در کشور وجود نداشت و هر بخش آن در اختیار حکومتی بود .

2 . مؤسس سلسله ی صفویه که بود ؟ شاه اسماعیل

3 . مشهورترین پادشاه صفوی که بود ؟ شاه عباس اول

4 . شاه عباس کدام شهر را به عنوان پایتخت انتخاب کرد ؟ شهر اصفهان

5 . صفویان چه کارهای مهمی در مورد دین و مذهب انجام دادند ؟ صفویان مذهب شیعه را در ایران مذهب رسمی اعلام کردند . آن ها از عالمان دینی و مراسم مذهبی حمایت می کردند و به ساختن مساجد علاقه مند بودند .

6 . صفویان چگونه توانستند حکومتی قدرتمند و یکپارچه به وجود بیاورند ؟ صفویان توانستند مخالفان خود را در داخل کشور سرکوب کنند . آن ها با دشمنان قدرتمند خود مانند عثمانی ها و ازبکان جنگیدند و پیروزی هایی به دست آوردند . بدین ترتیب حکومتی یکپارچه به وجود آوردند .

7 . دشمنان صفویان در کدام سمت ایران بودند ؟ عثمانیها در غرب و ازبکان در شرق بودند .

8 . چند نفر از دانشمندان ، هنرمندان و نویسندگان دوره ی صفویه را نام ببرید . کمال الدین بهزاد ، شیخ بهایی ، علیرضا عباسی و علامه مجلسی

9 . کالاهای صادراتی دوره ی صفویه چه بود ؟ ابریشم ، پارچه های زربفت ، سنگ های قیمتی و خشکبار

10 . در دوره ی صفویه کالا ها از چه راه هایی صادر می شد ؟ از راه خشکی با کاروان ها و از راه دریا با کشتی ها

11 . کاروانسرا چیست ؟ کاروانسرا محل استراحت و تأمین آذوقه ی مسافران و چهار پایانی بود که راه های طولانی را از شهری به شهری دیگر طی می کردند .

12 . چه عاملی باعث می شد که کاروان ها با آسودگی سفر کنند ؟ صفویان امنیت را در راه ها و شهر ها برقرار کردند و همین امنیت باعث می شد تا کاروان ها با آسودگی سفر کنند .

13 . حاکمان صفوی برای چه موردی پول زیادی خرج می کردند ؟ برای ساختن بناهای باشکوه

14 . درآمد حکومت صفوی و مخارج شاه و درباریان چگونه تأمین می شد ؟ از راه مالیات هایی که از ولایات می گرفتند تأمین می شد . کشاورزان ، بازرگانان و صنعتگران و همه ی مردم مجبور بودند بخشی از درآمد خود را به مأموران حکومت بدهند .

15 . چرا در گذشته های دور سفر از سرزمینی به سرزمین دیگر کار دشواری بود ؟ زیرا راه ها مناسب نبودند و با اسب و شتر مسافرت می کردند و در برخی راه ها ، راه زن ( دزد ) وجود داشت .

16 . مردمان در گذشته به چه دلایلی به سفر می پرداختند ؟ برای آشنایی با شهرهای دیگر و مردمان آن ها یا به قصد زیارت یا تحصیل علوم دینی که گاهی سفر آنان روزها  ، ماه ها یا سال ها طول می کشید .

17 . چرا حاکمان افرادی را به کشور های دیگر برای کسب اطلاعات می فرستادند ؟ برای این که از اوضاع داخلی آن کشور از نظر اقتصادی و نظامی با خبر شوند .

18 . سفر نامه چیست ؟ بسیاری از جهانگردان ، دیده ها ، شنیده ها و خاطرات خود را از سفرهایشان می نوشتند و گاهی با نقاشی نیز تصویر می کردند . به این نوشته ها سفر نامه می گویند .

19 . علت های گسترش هنر و معماری در دوره ی صفوی چه بود ؟ 1 ـ حکومت قدرتمند و یکپارچه 2 ـ رونق تجارت 3 ـ برقراری امنیت در راه ها و شهرها 4 ـ حمایت از هنرمندان 


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 6 ارديبهشت 1394برچسب:, | 15:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |